מחודש לחודש הבייבי שלך גדל ומתפתח ודי מהר בלי שתשימי לב מגיע הרגע בו צריך לקנות נעליים לתינוק. רגע המעבר, מגרביים קטנות וחמודות, לנעליים של גדולים או לפחות לנעליים שנראות כמו נעליים של גדולים הוא רגע מרגש. יחד עם זאת חשוב להבין שקניית נעל ראשונה חשובה להתפתחות תקינה של הרגל ויש לה השפעה מכרעת על היציבה ועל שיווי המשקל של התינוק.

כדי לעזור לאימהות להבין טוב יותר איך לקנות נעליים ראשונות לתינוק, כתבתי את הצ’ק ליסט לקניית נעליים לתינוק:

להבין מתי קונים נעליים ראשונות לתינוק

הדבר הראשון שצריך לעשות כחושבים על קניית נעליים ראשונות לתינוק היא להבין באיזה שלב התפתחותי הוא נמצא. לשלב ההתפתחות יש השפעה מכרעת על קניית הנעליים וסוג הנעליים שקונים שכן מבנה הנעל משפיע על התפתחות כף הרגל בצורה תקינה.

עבור תינוקות רכים שזה עתה נולדו ועד תינוקות המתקרבים לגיל 12 חודשים מומלץ לקנות נעלי טרום הליכה רכות מאוד וגמישות המאפשרת לעצמות כף הרגל להתפתח ולהתחזק ולכף הרגל ולאצבעות לנוע בחופשיות בתוך הנעל עצמה.

עבור פעוטות מגיל שנה עד גיל שנתיים מומלץ לרכוש נעליים בעלות סוליה רכה השומרת על כף הרגל ועל האצבעות, אך מאפשרת הליכה יציבה.

לבחור בנעל נושמת

כשמדברים על נעלי טרום הליכה או על נעלי צעד ראשון חשוב מאוד לבחור בנעליים נושמות. למה הכוונה? כשכף הרגל נמצאת בתוך הנעל היא לרוב עטופה בגרב כותנה (הידועה כבד מאוורר ונושם). אך אם החומר שממנו עשויה הנעל, אינו חומר נושם גם כן כף הרגל אינה מתאווררת ועלולים להתפתח ריחות לא נעים, גירויים ופצעים. .

כאשר בוחרים בנעל נושמת (נעל העשויה כולה מבדים טבעיים נושמים) מאפשרים לאוויר לזרום גם בתוך הנעל ולמנוע את הצטברות הלחות. בנוסף, התינוקות עדיין לא יודעים איך לווסת את טמפרטורת הגוף וכאשר הם נועלים נעליים “חונקות” כפות הרגליים שלהם מתחממות ועלולה להיווצר בעיה בזרימת הדם.

הבחירה בנעלי צעד ראשון העשויות מבד נושם מאפשרת לכף הרגל להיות מאווררת גם כשהיא סגורה ועטופה בגרביים במשך כמה שעות.

לבחור בנעל גמישה

כשתינוק מגיע אל העולם, כף הרגל שלו בנויה מ – 25 עצמות קטנטנות שגדלות, מתחזקות ויוצרות בסופו של דבר את מבנה כף הרגל כפי שאנחנו מכירות כיום. על מנת שהעצמות יוכלו להתפתח בצורה נכונה, עם הרבה מרווח תנועה בתוך הנעל עצמה וללא לחץ בצידי כף הרגל, בעקב או בבהונות – חשוב לקנות נעלי הליכה רכות וגמישות.

בחירת נעל טרום הליכה או נעל צעד ראשון העשויה מחומרים קשים כמו עור או פלסטיק, עלולה לגרום לעצמות להתפתח בצורה שאינה מיטבית ולהוביל לבעיות יציבות בגילאים מאוחרים יותר.

איך תדעי שהנעל גמישה? פשוט מאוד, החזיקי אותה בשתי הקצוות (בעקב ובקצה הבהונות) ותקפלי את הנעל לשניים, פעם אחת כלפי מעלה ופעם אחת כלפי מטה (כך תוכלי לבחון גם את גמישות הסוליה).

אם הנעל מתקפלת בקלות ונוצרים קפלים רבים במרכז הנעל, הרי שמדובר בנעל גמישה. אך אם הנעל לא מתקפלת בקלות או מתקפלת בצורה חלקית, מוטב להחזירה אל הקופסה ולבחור בנעל אחרת.

לבחור בנעל עם רפידה

אם תכניסו אל תוך הנעל שתי אצבעות ותלחצו כלפי מטה, תרגישו שיש מעין ביטנה רכה ודקיקה הנקראת רפידה. הרפידה מעניקה לכף הרגל את התמיכה ואת ההגנה כשהתינוק עושה את צעדיו הראשונים.

למעשה, היא משמשת כמעין בולם זעזועים עדין המאפשר לכף הרגל לדרוך על הקרקע ו”לנחות נחיתה רכה” ולא להיפצע או לחוות כאב עם דורכים על אבן קטנטנה. תינוקות זקוקים לרפידה ספוגית רכה ונעימה סביב כף הרגל כדי להגן עליה בעת הנחיתה בצעדים הראשונים.

כל הנעליים שלנו נתפרות בתפירה אישית עם ביטנה שעשויה מבד כותנה נושם , כך שכף הרגל מאווררת כל הזמן ואפשר להיפרד מהגרביים לשלום.

לבחור בנעל השומרת על יציבות

למרות החשיבות הטמונה בבחירת נעלי הליכה רכות וגמישות, חשוב לזכור שהן גם צריכות לספק תמיכה מספקת לכף הרגל של התינוק ולמנוע החלקה.

איך תדעו שהנעל יציבה? תבדקו את מבנה הסוליה. למרות שמדובר בסוליה רכה ומתקפלת, היא עדיין יכולה לשמור על יציבות אם היא עשויה מחומר מונע החלקה. בעליזהל’ה, אני תופרת סוליות לנעליים רכות מחומר מיוחד הנקרא טאפטק, זהו בד חזק ועמיד המונע החלקה.

אם תחליקו את האצבע שלכן על הסוליה, תוכלו להרגיש שהיא מעט מחוספסת וגסה. החספוס הזה מאפשר לנעל להיצמד טוב יותר לקרקע ולתינוק ללכת בצורה יציבה יותר מבלי ליפול.

עוד חשוב לבדוק שיש בנעל ריפוד תומך ורך בצידי כף הרגל (בנוסף לרפידה כמובן). מטרתו היא כמובן להגן על כף הרגל ועל האצבעות מפני פגיעות וחבטות.

לבדוק איך הנעל נסגרת  

כמה מאיתנו חזרו מגינת המשחקים הביתה רק כדי לגלות שנעל אחד אבדה בדרך. אם דבר מסתכל יותר מנעל ללא זוג, על אחת כמה וכמה אם מדובר בנעליים חדשות.

כדי להימנע מאובדן מיותר של נעלי טרום הליכה או נעלי צעד ראשון, חשוב לבחור בנעל הנסגרת בצורה מיטבית והדוקה על הרגל, אך לא גורמת לכאב או ללחצים על כף הרגל.

נעלי טרום ההליכה של עליזהל’ה נתפרות עם גומי מיוחד מסביב לקרסול, המאפשר לכף הרגל לנוע בחופשיות בתוך הנעל מבלי שהנעל תיפול. את הגומי ניתן למתוח או לקצר על מנת שהנעל תהיה מהודקת בצורה מיטבית סביב הקרסול.

נעלי צעד ראשון של עליזהל’ה מתהדקות סביב הקרסול על ידי צמדן (וולקרו בעברית) השומר על נוחות מרבית בכל צעד וצעד.

לבחור בנעל שאפשר לכבס

לא הרבה אימהות יודעות אבל נעלי טרום הליכה ונעלי צעד ראשון אפשר לכבס במכונת כביסה, מבלי לפגוע באיכות הנעל.

את הנעליים של עליזהל’ה אפשר לכבס במכונה בטמפרטורה של 30 מעלות. את הייבוש מומלץ לעשות דווקא לא במייבש אלא באוויר הפתוח, באזור מוצל. פשוט וקל!

למדוד את הרגל בצורה נכונה

בעליזהל’ה מצאנו שיטה קלה נוחה ובעיקר מהירה למדידת כף הרגל בצורה נכונה עבור בחירת מידת נעליים רכות. כדי למדוד את כף הרגל בבית תצטרכו 4 עזרים: דף לבן חלק בגודל 4A, עיפרון, סרגל ובייבי מתוק.

מדידת כף הרגל נעשית בצורה פשוטה על ידי הצמדת כף הרגל לנייר וסימון 2 נקודות: האחת בעקב והשנייה בקצה הבוהן הגדולה. מודדים את המרחק בין הקווים עם  הסרגל, וזה יהיה גדול הנעל שתרצו להזמין.

כדי להסביר טוב יותר איך למדוד כף רגל של תינוק, צילמתי סרטון קצר וקולע שמדריך מה לעשות שלב אחר שלב.

לסיכום

עכשיו אתן יודעות את כל מה שצריך לפני שקונים נעלי טרום הליכה ונעלי צעד ראשון. בעליזהל’ה אנחנו תופרות כל זוג נעליים בתפירה ידנית ומוקפדת המבטיחה לכן זוג נעליים איכותי ונעים שיהיו כמו כפפה לכף רגלו של הבייבי שלך.

אם יש לך שאלות נוספות על נעליים רכות, את יותר ממוזמנת ליצור איתי קשר בוואטסאפ

שלך,
עליזהל’ה

Open chat
צריכה להתייעץ? אני כאן בשבילך
היי,
האם אני יכולה לעזור?